Museus ferroviários do Estado de Sao Paulo (Brasil): as políticas de conservação e o estado atual do patrimônio ferroviário brasileiro

DSpace Repository

Museus ferroviários do Estado de Sao Paulo (Brasil): as políticas de conservação e o estado atual do patrimônio ferroviário brasileiro

Show simple item record

dc.contributor Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.creator Oliveira, Eduardo Romero de
dc.date 2015-08-21T17:53:51Z
dc.date 2015-08-21T17:53:51Z
dc.date 2010
dc.date.accessioned 2016-04-20T18:18:54Z
dc.date.available 2016-04-20T18:18:54Z
dc.date.issued 2016-04-20
dc.identifier http://www.tstrevista.com/sumarios/sumario_19.htm
dc.identifier TST Transportes, Servicios y Telecomunicaciones, v. 19, p. 190-204, 2010.
dc.identifier 1578-5777
dc.identifier http://hdl.handle.net/11449/127078
dc.identifier 6385564645445607
dc.identifier.uri http://www.repotur.gov.ar/handle/123456789/5727
dc.description This paper is to discuss the expansion and partly dismantlement of Brazilian merchant marine, tracking their legal, administrative and planning. The analysis period extends from the formation of the Comissão da Marinha Mercante, 1941, to the end of the government of Fernando Henrique Cardoso, 2002. In this long duration it is discussed the formation of the national system of economy and the dynamics of contradictory national merchant navy. The text is divided into two parts: 1) Expansion: The centralization, the planning and nationalization with the formation of the shipbuilding industry, highlighting the actions of the Comissão da Marinha Mercante and the Superintendência Nacional da Marinha Mercante, planning and financing the national navigation; 2) Demolition part: the denationalization and privatization of the national navigation, in addition to the deep restructuring of the shipbuilding industry, highlighting the creation of the Agência Nacional de Transporte Aquaviários during the last years of Fernando Henrique Cardoso government.
dc.description Este artículo presenta tres ejemplos de museos industriales ferroviarios del Estado de São Paulo (Brasil), sus fondos y las acciones de preservación que se han efectuado en los últimos años. Las siguientes instituciones han sido el objeto de nuestra actual investigación: el Museo de la Compañía Paulista, el Centro de Documentación de la RFFSA/Bauru y el Museo Ferroviario de Sorocaba. Todos estos museos están ubicados en antiguas áreas de actividades ferroviarias, con diferentes problemas de preservación (de las instalaciones, colecciones,visitación). Nuestro objetivo es exponer, por un lado, el estado actual del patrimonio ferroviario que compone el acervo de estos museos; por otro lado, comprender la naturaleza de las acciones de política cultural en estas ciudades y las características de los museos establecidos en ellas. Realizamos un estudio histórico sobre la creación del museo; entrevistamos a los responsables de las instituciones en relación a los proyectos y los objetivos de los museos, de las propuestas expositivas y las actividades educativas.
dc.format 190-204
dc.language por
dc.relation TST Transportes, Servicios y Telecomunicaciones
dc.rights closedAccess
dc.subject Ports
dc.subject Merchant Marine
dc.subject Shipping industry
dc.subject Transport policy
dc.subject Transport planning
dc.subject Financing
dc.subject Ferrocarriles
dc.subject Archivos
dc.subject Patrimonio industrial
dc.subject Organización administrativa
dc.subject Museos.
dc.subject Patrimonio Ferroviário
dc.subject Patrimonio Industrial
dc.title Museus ferroviários do Estado de Sao Paulo (Brasil): as políticas de conservação e o estado atual do patrimônio ferroviário brasileiro
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account